Whysr is all write

De auteurs van Whysr. schrijven artikelen speciaal voor voor 50 plus ondernemers en zzp. Ze schrijven  over onderwerpen die betrekking hebben op de vier pijlers: Leven, Leren, Verbinden en Verdienen met als doel dat je er wat van opsteekt.

De laatste blog het eerst in je e-mailbox

Wil jij geen blogartikel missen? Schrijf je dan hier in voor de Whysr. nieuwsbrief.

Vier je successen en stop met somberen als iets misgaat

Hij is soms een beetje vreemd. Ik heb het over mijn eerste baas bij een reclamebureau. Als iets misgaat kan hij vreselijk uit z’n slof schieten maar als een nieuwe klant zich meldt of een grote opdracht wordt binnengehaald, trakteert hij zijn personeel altijd op gebak. Gelukkig krijgen we vaker gebak voor onze kiezen dan uitbranders. Aan nieuwe klanten en opdrachten geen gebrek. Aan gebak ook niet.

Zelf houdt meneer ook wel van een lekker gebakje

Of van de Chinees. Bij twee uurtjes overwerken staat een complete rijsttafel te dampen in de kantine. Maar het kan nog gekker.  Als hij een nieuwe auto of een tweede huis in Frankrijk aanschaft, racet er weer iemand naar de dichtstbijzijnde bakker. Of snackbar. 

Drie, vier keer per jaar een etentje met aanhang is ook normaal en het 10-jarig bestaan van het bureau vieren we – inclusief aanhang – een weekend lang, luxe in Parijs. Het kan niet op.

Ja,  de beste man houdt van een feestje en dat zorgt voor saamhorigheid en loyaliteit. Dat mag ook wel want er wordt altijd hard gewerkt en veel overgewerkt. Ook financieel hebben we als jonge medewerkers niet veel te klagen.

Zakelijk gezien gaat het uitstekend met het bureau

Mijn baas van weleer is joviaal en slim. Hij weet precies hoe je het beste uit mensen kunt halen.

“Een keer mopperen moet kunnen, maar daar blijf ik niet te lang in hangen”, zegt hij. “Een positieve sfeer creëeren werkt veel beter voor je business.” 

Daarom wil hij elk succesje – zakelijk en privé – vieren en met ons delen.

Nu velen jaren later

merk ik bij mezelf dat ik als 50 plus ondernemer toch anders in elkaar steek dan mijn eerste reclamebaas. Ik ben kritischer op mijn presteren dan vroeger. Ik ben minder snel tevreden en denk dat het altijd beter kan. 

Gebak halen om een succesje te vieren doe ik dan ook eigenlijk niet. En als een klant laat weten dat hij of zij blij is met wat ik heb gemaakt, doet me dat heus goed, maar met dat gevoel doe ik eigenlijk verder niks. De volgende opdracht ligt immers al op me te wachten.

Het komt gelukkig niet vaak voor maar ook ik krijg wel eens van een klant te horen dat ik een steek heb laten vallen. Dat kan ik dan maar moeilijk van me af laten glijden. Ik lig er weliswaar niet wakker van maar het irriteert me wel, want stel dat die klant rondbazuint dat ik m’n vak niet goed versta. Dat wil ik niet hebben.

Zetvoutje

Mijn joviale reclamebaas van weleer maakte ook fouten maar die bleven hem kennelijk nooit lang blij. Bij een zetfout in een landelijk advertentie voor een supermarkt discounter krijgt hij een flinke reprimande van de klant maar die vergeet hij al snel weer. 

Trouwens, de fout is ook best vermakelijk: ‘Gebroken sperziebenen’ in plaats van ‘Gebroken sperziebonen’.  En wat dacht je van een krop sla van 69 gulden?

Wat ik zo gek vindt, is dat ik  dergelijke foutjes uit het verleden nog allemaal goed kan herinneren maar klinkende successen ben vergeten. Ik kan bijna geen enkel gebakje van mijn oude baas meer in relatie brengen tot de reden.

Tijd voor een beetje onderzoek

Na enig onderzoek ben ik erachter gekomen dat dit gedrag logisch te verklaren is. Het blijkt dat ons brein negatieve zaken veel beter onthoudt dan positieve. 

Dit is een erfenis uit de oertijd. Een periode dat de mens moet overleven in de wildernis en gevaren moet trotseren. Als je elke dag en nacht alert bent op gevaar, vergeet je volgens mij snel de smaak van een handje zoetsappige bosbessen. Negatieve aspecten overheersen de positieve.

Vandaag de dag hoeven we niet meer op berenjacht of op de loop voor een sabeltandtijger, dus mogen we wel eens vaker genieten van positieve resultaten en successen.

Het blijkt dat als we onze successen koesteren en vieren, we ons zelf een flinke boost kunnen geven. De kracht van positieve herinneringen zorgt voor meer zelfvertrouwen.

In het onderzoek lees ik:

Als jij en ik stilstaan  bij wat we goed hebben gedaan, zien we hoeveel talent en vaardigheden we eigenlijk hebben. Dit gevoel zal ons  energie en kracht geven bij een volgende opdracht en bij het nemen van nieuwe zakelijke beslissingen.

Succes smaakt altijd naar meer en om goed te blijven presteren, blijf je jezelf dus ontwikkelen en groeien. In mindset en innovatie. We krijgen een positiever instelling, tonen meer lef en we worden creatiever en beter.

Een positieve instelling straal je uit naar klanten en prospects. En wat je uitstraalt krijg je meestal ook weer terug. Interacties met hen worden positiever, wat weer tot meer klanttevredenheid en loyaliteit kan leiden.

Je medewerkers gaan voor je door het vuur als je ze betrekt in het succes en je laat blijken dat je ze waardeert. Een stuk appeltaart is dus veel meer waard dan je denkt.

Maar hoe creëer je een positieve vibe in jouw bedrijf?

Dat is voor iedereen verschillend maar feit is wel dat je er tijd voor vrij moet maken. En je moet het leuk vinden. Zelfs als je een zzp bent. 

Naast een doos gebak bij de koffie is er nog veel meer mogelijk. Het hangt ook een beetje van de grootte en het typevan je bedrijf af maar het minste dat je kunt doen is positieve feedback geven aan je medewerkers.

Stilstaan bij succes is ook een leermoment. Een simpele analyse van wat goed ging (en wat beter kan) geeft je weer voldoende richting en energie bij een volgende opdracht.

Maak er een gewoonte van om succes te vieren. Dat kan bijvoorbeeld bij een eerste afgeronde opdracht van een nieuwe klant zijn. Een behaald omzetdoel of de 100ste klant die je hebt geholpen. Ik noem maar wat.

Een ‘Wall of Fame’ herinnert je dagelijks aan de behaalde successen. Maak foto’s van je werk, lijst die in en hang ze op. En vergeet je behaalde oorkondes of gewonnen prijzen niet. Pronk ermee!

Reserveer een X-percentage van de omzet voor leuke dingen. Beloon jezelf en je medewerkers (als je die hebt) van tijd tot tijd met een leuk uitje of etentje.

Ik ben ervan overtuigd dat jij zelf ook wel een paar positieve initiatieven kunt bedenken die kunnen zorgen voor een positieve vibe in jouw bedrijf. 

Ga ermee aan de slag.  Het is het waard.

Theo Basstein
Partner Whysr. eigenaar Teamenzo | communicatie-realisatie

e-book

Hoe blijf je enthousiast en gemotiveerd als 50 plus ondernemer?

In dit e-book ontdek je hoe je als 50 plus ondernemer de inspiratie weer kunt vinden die je ooit had en hoe je opnieuw energie krijgt om te groeien als ondernemer en als mens.