Whysr is all write

De auteurs van Whysr. schrijven artikelen speciaal voor voor 50 plus ondernemers en zzp. Ze schrijven  over onderwerpen die betrekking hebben op de vier pijlers: Leven, Leren, Verbinden en Verdienen met als doel dat je er wat van opsteekt.

De laatste blog het eerst in je e-mailbox

Wil jij geen blogartikel missen? Schrijf je dan hier in voor de Whysr. nieuwsbrief.

Minder klikken meer zichtbaarheid

De kans is groot dat je het al gemerkt hebt: mensen klikken minder vaak door naar je website via Google. Vroeger tikte iemand een vraag in, kreeg een lijst met blauwe linkjes en klikte op jouw blog of pagina. Maar nu? Google geeft vaak al direct antwoord met behulp van AI (Google AI-mode), of toont een zogenaamd ‘kennisvenster’ naast de zoekresultaten.

Dat voelt alsof je ineens een stuk minder kans maakt om gevonden te worden.

Maar is dat terecht?

Voor AI: vertrouwen op de klik

In de tijd vóór AI en ‘zero-click answers’ was het simpel: als je goed scoorde in Google, kwamen mensen via een klik op jouw site. Alles draaide om zoekwoorden, link building, SEO en een goede titel.

Na-AI: gevonden worden zonder klik

Nu wordt er veel meer informatie direct in Google zelf getoond. Maar volgens online marketingexpert Neil Patel (Ubersuggest.com) is dat niet per se slecht nieuws. Hij onderzocht 50 websites (B2B en B2C) en ontdekte dat AI-functies juist kunnen leiden tot meer vertrouwen in je merk én zelfs tot méér directe bezoekers.

Bijvoorbeeld: als jouw bedrijf of naam genoemd wordt in een AI-antwoord of zichtbaar is in een kennisvenster, stijgt het vertrouwen van 38% naar 61%.

En: het verkeer naar de homepage nam in sommige gevallen met 10,7% toe.

Hoe dan?
Omdat mensen je naam gaan onthouden. Ze zien je vaker, herkennen je, gaan bewust naar je op zoek en typen je naam rechtstreeks in. Ze klikken niet meer op een link, ze komen rechtstreeks bij jou uit.

En dat effect bereik je door één belangrijke aanpak: omni-channel marketing.

Wat is omni-channel marketing?

Omni-channel marketing betekent dat je als ondernemer op meerdere plekken zichtbaar bent op een herkenbare manier. Op meerdere kanalen dus.

Je vertelt op verschillende kanalen een consistent verhaal. Niet alleen via je website, maar ook op sociale media, in nieuwsbrieven, podcasts, youtube, interviews, e-books, gastartikelen of zelfs live netwerk events.

Stel je voor:

  • Je schrijft een artikel op je website over hoe je als 50+ ondernemer met veranderingen omgaat.
  • Die link deel je op LinkedIn, met een persoonlijke invalshoek.
  • In je nieuwsbrief verwijs je naar reacties die je kreeg op dat artikel.
  • Tijdens een podcast vertel je over de aanleiding om het stuk te schrijven.
  • En in een netwerksessie breng je het onderwerp nog eens op als gesprekspunt.
  • Van het artikel maak je een script en je neemt een video op die je op Youtube plaatst.
  • Een verkorte versie ervan plaats je op Youtube Shorts en/of TikTok.

 

Herkenbaar. Geloofwaardig. En relevant. En vooral: het bouwt vertrouwen. Niet met een eenmalig trucje, maar door een samenhangende aanpak.

Trouwens, het blijkt dat als je van één bepaald onderwerp een blog, een video, een social media post, enz. produceert dat dat meer effect heeft voor je online zichtbaarheid dan dat je bijvoorbeeld drie of vier verschillende blogs produceert en op je website plaatst. Het vervaardigen van content voor diverse kanalen en platforms noemen we ‘omni-channel content creatie’.

AI verandert de spelregels, maar dat hoeft geen bedreiging te zijn

De zoekmachine verandert. Maar de mens achter het scherm blijft zoeken naar herkenning, vertrouwen en expertise. Als jij dat biedt – op verschillende plekken en op jouw eigen manier – dan zal AI je niet negeren, maar juist versterken.

En daar helpen we je bij Whysr. graag bij. Want zichtbaar zijn in een snel veranderende wereld? Dat hoef je niet alleen te doen.

Tip
Plaats op je website veelgestelde vragen (FAQ) met korte antwoorden, want daar maakt Google AI graag gebruik van. AI-optimalisatie noemen we dat. Ook wel GEO (Generative Engine Optimization) genoemd.Word je misschien ook nog eens genoemd in ChatGPT.

Theo Basstein
Partner Whysr. eigenaar Teamenzo | communicatie-realisatie

e-book

Hoe blijf je enthousiast en gemotiveerd als 50 plus ondernemer?

In dit e-book ontdek je hoe je als 50 plus ondernemer de inspiratie weer kunt vinden die je ooit had en hoe je opnieuw energie krijgt om te groeien als ondernemer en als mens.